THE MARRIAGE OF HEAVEN AND HELL
Rintrah roars, and shakes his fires
in the burden'd air;
Hungry clouds swag on the deep.
Once meek, and in a perilous path,
The just man kept his course along
The vale of death.
Roses are planted where thorns grow,
And on the barren heath
Sing the honey bees.
Then the perilous path was planted,
And a river and a spring
On every cliff and tomb,
And on the bleached bones
Red clay brought forth;
Till the villain left the paths of ease,
To walk in perilous paths, and drive
The just man into barren climes.
Now the sneaking serpent walks
In mild humility,
And the just man rages in the wilds
Where lions roam.
Rintrah roars, and shakes his fires in the burden'd air;
Hungry clouds swag on the deep.
-----
Ринтра ревет и пылает
в тяжелом небе;
Жадные тучи дрожат над пучиной.
Кроткий праведник некогда
Проходил по опасной дороге
В долине смерти.
Вместо терниев - розы,
На вереске пустоши
Поют медоносные пчелы.
Теперь не пройти по опасной дороге:
Из каждой скалы и могилы
Забили ручей и река,
И белые кости мертвых
Обагрились от красной глины;
И злодей оставил дорогу покоя
И по опасной дороге
Загнал человека в пустыню.
Ныне в нежном смиренье ползает
Злая змея.
И ярится праведник в голых странах,
Где бродят львы.
Ринтра ревет и пылает в тяжелом небе;
Жадные тучи дрожат над пучиной.
-----
As a new heaven is begun, and it is now thirty-three years since its
advent, the Eternal Hell revives. And lo! Swedenborg is the Angel sitting at
the tomb: his writings are the linen clothes folded up. Now is the dominion
of Edom, and the return of Adam into Paradise. See Isaiah xxxiv and xxxv
chap.
Without Contraries is no progression. Attraction and Repulsion,
Reason and Energy, Love and Hate, are necessary to Human existence.
From these contraries spring what the religious call Good and Evil.
Good is the passive that obeys Reason. Evil is the active springing from
Energy.
Good is Heaven. Evil is Hell.
-----
All Bibles or sacred codes have been the causes of the following
Errors: -
1. That Man has two real existing principles, viz. a Body and a Soul.
2. That Energy, call'd Evil, is alone from the Body; and that Reason,
call'd Good, is alone from the Soul.
3. That God will torment Man in Eternity for following his Energies.
But the following Contraries to these are True: -
1. Man has no Body distinct from his Soul; for that call'd Body is a
portion of Soul discern'd by the five Senses, the chief inlets of Soul in
this age.
2. Energy is the only life, and is from the Body; and Reason is the
bound or outward circumference of Energy.
3. Energy is Eternal Delight.
-----
Тридцать три года назад с началом нового рая возродился и Вечный Ад. И
взгляни: Сведенборг, словно Ангел, сидит на гробе, и слова его - на
плащанице. Настало господство Едома, и Адам возвратился в рай; смотри книгу
Исайи, главы XXXIV и XXXV.
Движение возникает из Противоположностей. Влечение и Отвращение, Мысль
и Действие, Любовь и Ненависть необходимы для бытия Человека.
Противоположности создают то, что верующие называют Добром и Злом.
Добро пассивно и подчиняется Мысли. Зло активно и проистекает от Действия.
Добро - это Рай. Зло - это Ад.
-----
- Все Священные книги - причина Ошибочных Мнений:
1. Что человек разъят на Тело и Душу.
2. Что Действие, то есть Зло, от Тела; а Мысль, то есть Добро, от Души.
3. Что Бог будет вечно казнить Человека за Действия. Но Истина - в
Противоположном:
1. Душа и Тело неразделимы, ибо Тело - частица Души и его пять чувств
суть очи Души.
2. Жизнь - это Действие и происходит от Тела, а Мысль привязана к
Действию и служит ему оболочкой.
3. Действие - Вечный Восторг.
-----
Those who restrain Desire, do so because theirs is weak enough to be
restrained; and the restrainer or Reason usurps its place and governs the
unwilling.
And being restrained, it by degrees becomes passive, till it is only
the shadow of Desire.
The history of this is written in _Paradise Lost_, and the Governor
or Reason is call'd Messiah.
And the original Archangel, or possessor of the command of the
Heavenly Host, is call'd the Devil or Satan, and his children are call'd Sin
and Death.
But in the Book of Job, Milton's Messiah is called Satan.
For this history has been adopted by both parties.
It indeed appear'd to Reason as if Desire was cast out; but the Devil's
account is, that the Messiah fell, and formed a Heaven of what he stole from
the Abyss.
This is shown in the Gospel, where he prays to the Father to send the
Comforter, or Desire, that Reason may have Ideas to build on; the Jehovah of
the Bible being no other than he who dwells in flaming fire.
Know that after Christ's death, he became Jehovah.
But in Milton, the Father is Destiny, the Son a Ratio of the five
senses, and the Holy-ghost Vacuum!
Note. The reason Milton wrote in fetters when he wrote of Angels and
God, and at liberty when of Devils and Hell, is because he was a true Poet,
and of the Devil's party without knowing it.
-----
Обуздать желание можно, если желание слабо: тогда мысль вытесняет
желание и правит противно чувству.
Подавленное желание лишается воли и становится собственной тенью.
Об этом нам повествует "Утраченный Рай" и "Государь", где Разум назван
Мессией.
А первоначальный Архангел, стратег небесного воинства, назван Дьяволом
и Сатаной, а дети его - Грехом и Смертью.
Тот, кого Мильтон назвал Мессией, в Книге Иова - Сатана.
Ибо историю Иова приняли обе враждующие стороны.
Мысль искренне презирает Желание, но Дьявол нас уверяет, что пал не он,
а Мессия, и, пав, устроил Рай из того, что украл в Аду.
Смотри Евангелие, где Мессия молит Отца послать ему утешителя, то есть
Желание, чтобы Мысль его обрела Подтверждение; библейский Иегова не кто
иной, как тот, кто живет в пылающем пламени.
Знай, что после Христовой смерти он вновь стал Иеговой.
Но Мильтон считает Отца - Судьбой, Сына - Вместилищем чувств, а Духа
Святого - Пустотой!
Заметь, что Мильтон в темнице писал о Боге и Ангелах, а на свободе - о
Дьяволе и Геенне, ибо был прирожденным Поэтом и, сам не зная того,
сторонником Дьявола.
-----
As I was walking among the fires of Hell, delighted with the enjoyments
of Genius, which to Angels look like torment and insanity, I collected some
of their Proverbs; thinking that as the sayings used in a nation mark its
character, so the Proverbs of Hell show the nature of Infernal wisdom better
than any description of buildings or garments.
When I came home, on the abyss of the five senses, where a flat- sided
steep frowns over the present world, I saw a mighty Devil, folded in black
clouds, hovering on the sides of the rock: with corroding fires he wrote the
following sentence now perceived by the minds of men, and read by them on
earth: -
_How do you know but ev'ry Bird that cuts the airy way,
Is an immense World of Delight, clos'd by your senses five_?
-----
Я шел среди адских огней, и мое Вдохновенье казалось Ангелам муками или
безумием; а я собирал Пословицы, ибо если реченья народа раскрывают душу
народа, то Пословицы Ада говорят о мудрости Преисподней вернее, чем описания
и рассуждения путешественника.
Вернувшись домой, над бездной пяти чувств, на хмурой отвесной круче над
нынешним миром я увидел в тучах могучего Дьявола - он огнем высекал на камне
то, что сегодня открыто людскому уму:
Вам, людям, не узнать, что в каждой птице на лету
Безмерный мир восторга, недоступный вашим чувствам!
-----
In seed time learn, in harvest teach, in winter enjoy.
Drive your cart and your plough over the bones of the dead.
The road of excess leads to the palace of wisdom.
Prudence is a rich, ugly old maid courted by Incapacity.
He who desires but acts not, breeds pestilence.
The cut worm forgives the plough.
Dip him in the river who loves water.
A fool sees not the same tree that a wise man sees.
He whose face gives no light, shall never become a star.
Eternity is in love with the productions of time.
The busy bee has no time for sorrow.
The hours of folly are measur'd by the clock; but of wisdom, no clock
can measure.
All wholesome food is caught without a net or a trap.
Bring out number, weight, and measure in a year of dearth.
No bird soars too high, if he soars with his own wings.
A dead body revenges not injuries.
The most sublime act is to set another before you.
If the fool would persist in his folly he would become wise.
Folly is the cloak of knavery.
Shame is Pride's cloak.
Prisoners are built with stones of Law, brothels with bricks of
Religion.
The pride of the peacock is the glory of God.
The lust of the goat is the bounty of God.
The wrath of the lion is the wisdom of God.
The nakedness of woman is the work of God.
Excess of sorrow laughs. Excess of joy weeps.
The roaring of lions, the howling of wolves, the raging of the stormy
sea, and the destructive sword are portions of eternity too great for the
eye of man.
The fox condemns the trap, not himself.
Joys impregnate. Sorrows bring forth.
Let man wear the fell of the lion, woman the fleece of the sheep.
The bird a nest, the spider a web, man friendship.
The selfish, smiling fool, and the sullen, frowning fool shall be both
thought wise, that they may be a rod.
What is now proved was once only imagin'd.
The rat, the mouse, the fox, the rabbit watch the roots; the lion, the
tiger, the horse, the elephant watch the fruits.
The cistern contains: the fountain overflows.
One thought fills immensity.
Always be ready to speak your mind, and a base man will avoid you.
Everything possible to be believ'd is an image of truth.
The eagle never lost so much time as when he submitted to learn of the
crow.
The fox provides for himself; but God provides for the lion.
Think in the morning. Act in the noon. Eat in the evening. Sleep in the
night.
He who has suffer'd you to impose on him, knows you.
As the plough follows words, so God rewards prayers.
The tigers of wrath are wiser than the horses of instruction.
Expect poison from the standing water.
You never know what is enough unless you know what is more than enough.
Listen to the fool's reproach! it is a kingly title!
The eyes of fire, the nostrils of air, the mouth of water, the beard
of earth.
The weak in courage is strong in cunning.
The apple tree never asks the beech ftow he shall grow; nor the lion,
the horse, how he shall take his prey.
The thankful receiver bears a plentiful harvest.
If others had not been foolish, we should be so.
The soul of sweet delight can never be defil'd.
When thou seest an eagle, thou seest a portion of Genius; lift up thy
head!
As the caterpillar chooses the fairest leaves to lay her eggs on, so
the priest lays his curse on the fairest joys.
To create a little flower is the labour of ages.
Damn braces. Bless relaxes.
The best wine is the oldest, the best water the newest.
Prayers plough not! Praises reap not!
Joys laugh not! Sorrows weep not!
The head Sublime, the heart Pathos, the genitals Beauty, the hands and
feet Proportion.
As the air to a bird or the sea to a fish, so is contempt to the
contemptible.
The crow wish'd everything was black, the owl that everything was
white.
Exuberance is Beauty.
If the lion was advised by the fox, he would be cunning.
Improvement makes straight roads; but the crooked roads without
improvement are roads of Genius.
Sooner murder an infant in its cradle than nurse unacted desires.
Where man is not, nature is barren.
Truth can never be told so as to be understood, and not be believ'd.
Enough! or Too much.
-----
Во время посева учись, в жатву учи, зимой веселись.
Прокладывай путь и веди борозду над костями мертвых.
Дорога излишеств приводит к дворцу мудрости.
Ничтожество угождает расслабленному богачу по имени Благоразумие.
Бездеятельное желание рождает чуму.
Червь, рассеченный плугом, не должен винить плуг.
Брось в реку того, кто пьет одну воду.
В одном и том же дереве глупец и мудрец найдут не одно и то же.
Кто не способен светить, не станет звездой.
Вечность - это любовь, закаленная временем.
Деловитой пчеле недосуг тосковать.
Часы измеряют время безумия, но не мудрости.
Здоровую пищу не ловят капканом или силком.
В голод твои друзья - мера, число и вес.
Птица на собственных крыльях не взлетит чересчур высоко.
Мертвый не мстит за обиды.
Благородный ставит соседа выше себя.
Упорствуя в глупости, глупец становится мудрым.
Глупость - одежда Лукавства.
Позор - одеяние Гордости.
Тюрьмы строят из камней Закона, Дома Терпимости - из кирпичей Религии.
Красота Павлина - слава Божья.
Похоть козла - щедрость Божья.
Свирепость льва - мудрость Божья.
Нагота женщины - творенье Божье.
От избытка горя смеются, а от избытка радости плачут.
Львиный рык, волчий вой, ярость бури и жало клинка суть частицы
вечности, слишком великой для глаза людского.
Лиса в капкане клянет не себя, но капкан.
Радость обременяет. Горе разрешает от бремени.
Для мужа - львиная шкура, для жены - овечье руно.
Птице - гнездо, пауку - паутина, человеку - дружба.
Веселый добрый дурак и хмурый злобный дурак сойдут за умных, держа в
руке розги.
Сегодняшняя истина прежде была лишь догадкой.
Крыса, мышь, лиса и кролик видят корни; лев, тигр, лошадь и слон видят
плоды.
Пруд копит воду, ручей расточает.
Одною мыслью можно заполнить бескрайность.
Говори откровенно, и лжец от тебя убежит.
Все достойное веры есть образ истины.
Учась у вороны, орел только губит время.
Лиса кормит себя, льва кормит Бог.
Думай утром. Действуй днем. Ешь вечером. Спи ночью.
Тот, кто тебе подчинился, познал тебя.
Как плуг подчиняется слову, так Бог слышит молитву.
Тигры гнева мудрей лошадей поученья.
Знай, что в стоячей воде отрава.
Не узнаешь меры, пока не узнал избытка.
Внимать упреку глупца достойно царя!
Очи огня, ноздри воздуха, губы воды, борода земли.
Слабый мужеством силен хитростью.
Ясень не учит яблоню росту; лошадь не учит льва охоте.
Благодарность приносит обильную жатву.
Если кто-то спасся от глупости, значит, и мы можем.
Душевную благодать нельзя замарать.
Видя Орла, видишь частицу Гения: выше голову!
Гусеница оскверняет лучшие листья, священник оскверняет чистейшие
радости.
Чтобы создать цветок, нужна работа веков.
Проклятие сковывает, Благословение освобождает.
Вино - чем старше, тем лучше; вода - чем свежей, тем лучше.
Молитвы не сеют! Гимны не жнут!
Радости не смеются! Печали не плачут!
В мыслях Парение, в сердце Сострадание, в чреслах Красота, в ногах и
руках Соразмерность.
Небо - птице, море - рыбе, презренье - презренным.
Ворона хотела, чтоб мир почернел, сова - чтоб он побелел.
В Излишестве - Красота.
Если б лиса поучала льва, он бы сделался хитрым.
Человек выпрямляет кривые пути; Гений идет кривыми.
Лучше убить дитя в колыбели, чем сдерживать буйные страсти.
Где нет человека, природа пустынна.
Люди не примут правды, если поймут ее, но не поверят.
Довольно! - то же самое, что: Чересчур!
-----
The ancient Poets animated all sensible objects with Gods or Geniuses,
calling them by the names and adorning them with the properties of woods,
rivers, mountains, lakes, cities, nations, and whatever their enlarged and
numerous senses could perceive.
And particularly they studied the Genius of each city and country,
placing it under its Mental Deity;
Till a System was formed, which some took advantage of, and enslav'd
the vulgar by attempting to realise or abstract the Mental Deities from
their objects-thus began Priesthood;
Choosing forms of worship from poetic'tales.
And at length they pronounc'd that the Gods had order'd such things.
Thus men forgot that All Deities reside in the Human breast.
-----
Поэты древности одушевляли предметы вокруг себя, видели в них Богов или
Гениев, звали их по именам и украшали их достоянием гор, лесов, озер,
городов, народов, ибо мир они воспринимали шире и глубже, чем мы.
Они пристально изучали гения каждого города и страны и находили ему
место в свите вымышленного божества.
И возникла картина миропорядка; но корыстные люди стремились
представить во плоти вымышленные божества, и отрешить их от зримых
предметов, и этим поработить доверчивых и неразумных: так возникли
Священнослужители;
Они создавали обряды из мифов, сочиненных поэтами.
И наконец объявили, что все на земле сотворили Боги.
И люди забыли, что Все божества живут в их груди.